Vriendendienst Rotterdam

Vriendendienst Rotterdam is een maatjesproject voor mensen met psychiatrische of psychosociale problemen woonachtig in Rotterdam.

Maatjesproject

Soms verliezen mensen door deze problemen hun sociale contacten en raken daardoor geïsoleerd. Dit proberen we te doorbreken of te voorkomen. We brengen twee mensen met elkaar in contact die eens per week of eens per twee weken samen activiteiten ondernemen. Bijvoorbeeld wandelen, fietsen, een museum bezoeken, spelletjes of gewoon gezellig een kopje koffie drinken. Lees hier de ervaring van Joop.

Eenmalig of wekelijks

Bij Vriendendienst Rotterdam kan het gaan om eenmalige contacten, waarbij je iemand help met iets specifieks zoals het schilderen van een muurtje of het opknappen van je tuin. We spreken dan van een schakeling. Maar je kunt ook langdurig maatje van iemand zijn die (ook) behoefte heeft aan een paartje en menselijk contact. In dat spreken we van een koppeling. Zij bezoeken elkaar voor maximaal anderhalf jaar. Koppels kunnen uiteraard ook daarna contact houden, maar de begeleiding van de Vriendendienst stopt dan.

Gelijkwaardigheid

Iedereen heeft kwaliteiten en kan iets voor een ander betekenen. De een is handig met computers, een ander heeft groene vingers en een derde doet graag boodschappen voor een ander. Bij de Vriendendienst Rotterdam zet je deze kwaliteiten in voor je buurtgenoten en krijg jij op je beurt ook iets terug als jij dat nodig hebt. Het contact wat ontstaat is op basis van gelijkwaardigheid en gezamenlijke interesses. Het ‘maatje’ is dus geen hulpverlener. Je gaat met elkaar om zoals je met een goede kennis of vriend zou omgaan. Vandaar ook de naam ‘Vriendendienst’.

Ondersteuning

De medewerkers van de Vriendendienst neemt een paar keer per jaar contact op om te informeren hoe het gaat. Bij problemen is er altijd tijd voor een gesprek. Deskundigheidsbevordering doen we onder andere via themabijeenkomsten en cursussen. Daarnaast zijn er regelmatig uitjes en kunnen onze vrijwilligers en deelnemers kunnen altijd komen bijpraten in het Corridor Café en Corridor Restaurant.

Maatje worden of krijgen?

Lijkt het je wat en wil je je gelijk aanmelden? Leuk!
Mail naar vriendendienst@stichtingcorridor.nl of bel naar: 010-2621756. Vertel ons wie je bent en waarom het jou leuk lijkt.

Wij nemen na jouw aanmelding binnen twee weken contact met je op en nodigen je uit voor een intakegesprek. We vinden het belangrijk dat we je persoonlijk leren kennen en we meer horen over jouw wensen en interesses. Als we iemand kennen die mooi aansluit bij jouw voorkeuren, maken we een afspraak voor een ontmoeting. Klikt het, dan maken jullie zelf verdere afspraken als ‘koppel’. Als er op dat moment nog geen maatje voor je is, kom je op de wachtlijst. Zolang je op de wachtlijst staat, nemen we minstens twee maal per jaar contact met je op.

Stages en werkervaringsplaatsen

Per studiejaar zijn er ook enkele stagemogelijkheden. Je wordt begeleid door een medewerker van De Vriendendienst en kunt de trainingen en bijeenkomsten voor vrijwilligers bijwonen.

Zoek je een stageplaats? Kijk hier voor meer informatie.
Vriendendienst Rotterdam biedt in overleg werkervaringsplaatsen. Meer informatie hierover vind je hier.

Locatie

De Vriendendienst Rotterdam is gevestigd in Centrum Corridor, gelegen aan de Stadhoudersweg 7a te Rotterdam.

Actuele maatjes vacatures in Rotterdam

Actuele maatjesvacatures vind je hier.